We zijn begonnen!


Ik ben er voor hoor: het van top tot teen bekladden van ‘monumentale’ mannen die fout zaten in onze koloniale geschiedenis en dus beslist geen voetstuk verdienen. Dat verkeerde verleden vormt voor mij niet eens het hoofdprobleem. Het zou slechts een aanleiding zijn om er eens lekker over heen te gaan met verfpotten in verschillende kleuren. En om teksten op de sokkel te schrijven als ‘Wangedrocht’, ‘Misbaksel’ of ‘Lelijk uitgietsel’.
Heftiger mag ook natuurlijk (Dief, Racist, Fascist, Fuck You), maar zelf voel ik geen boosheid, slechts completeerwoede. Ik heb deze sculpturen als kunstwerk altijd te onaf gevonden, juist omdat ze zo af waren. Er ontbrak iets aan, een destructieve ‘touch’. Dat hyperrealistische heeft iets onbehaaglijks. Dat een reactie mijnerzijds uitbleef had te maken met luiheid en goed fatsoen. En met angst voor de gevolgen.

Houd je van één of meer van de volgende dingen: druipsteenkaarsen, stalagmieten, veel stroop op je pannenkoek, filmpjes van tsunami’s of aardverschuivingen, lawines, bouwvallen, schroothopen, sloopplaatsen, Jackson Pollock en ander abstract expressionisme? Dan zal deze nieuwste ‘rage’ je aanspreken, denk ik.
Vogelkak op bronzen koppen heb ik ook altijd prachtig gevonden. Van die witgele meeuwenflatsen met nog iets onverteerbaars erin. Als vrije vogel zou ik deze heren graag in de haren zitten. Ik zou keihard krijsen en mijn grote boodschap doen vol onverwerkte klonters. Jammer hoor dat er altijd een ambtenaar opduikt met een hogedrukspuit die het ‘verhaal’ dat daar ontstaat – de kunstzinnige interactie zeg maar – onbewogen uitwist.
Nu maken mensen met kennis van zaken en veel gevoel voor rechtvaardigheid mikpunten van deze voorbije helden. Ik vind het resultaat van hun acties veel beter dan een bordje erbij met een genuanceerde uitleg over de historische figuur in kwestie. Boze mensen schrijven betere teksten. Woorden die ik niet uit m’n spuitbus zou krijgen. Esthetischer ook vanwege de rijkgeschakeerde kronkels en het bonte kleurgebruik.
Verwijdering van ledematen komt het resultaat ook ten goede, vind ik. Wat ik dan weer jammer vind, is dat besloten wordt de beelden, juist in dit stadium van vervolmaking door verf en verminking, uit de openbare ruimte weg te halen. Niet doen overheden. De wisselwerking in het spanningsveld tussen heden en verleden geeft deze struikelblokken de esthetische status die openbare kunst zo vaak moet ontberen.
Nou goed, een overtuigende tekst richting bestuurders is niet aan mij besteed. Ik heb weleens een gedichtje geschreven over dit fenomeen, dat ik hierbij afdruk. Ondertussen zeg ik: succes woedende massa, maak iets moois van jullie pispalen. (P.S.: met het ‘crapuul’ in onderstaand rijm doel ik niet op jullie hoor.)
Schijtnesten (Memento Park) Ze leken bij hun leven reeds verouderd, toch staan ze hier nog even breedgeschouderd op hun sokkels aan de grond: de boven elke smart verheven beelden van hoogbevoorrechten en ruimbedeelden hun hoofden zwaar van stront. Het onkwetsbaar brons van de gewezen helden moest het in ieders plaats ontgelden maar na de stenen en de kogels waaraan ’t crapuul zich heeft bezeerd is de rust onder hun blikken weergekeerd; standvastig nog als pleisterplaats van vogels. (Uit de bundel Schrammenbloed, ©Cum Suis, 2012)
I would like to invite you to visit some trial websites I created using the web-building platforms wordpress.com and wix.com. These sites are not very extensive; I mainly made them to get a feel for how the ‘Theme’ would look in action. They were designed to help me decide whether I should opt for a paid subscription for these specific themes.

When you click on the links to these ‘demo sites’ in the menu ‘SiteSteps’ above, you’ll be redirected from my main paid website. The trial sites will open in a separate menu, making it easy to return to my main site, ronaldvannoorden.com, by simply pressing the Home button. Perhaps a visit to these small ‘web showcases’ will inspire you to start your own site or explore a new theme if you already have one.
Comments are welcome, and I kindly ask you to share your thoughts via my email address.

Mad Cat Bounce
Wat dacht men, dat ik boos was voor de sier?
Het zat ’m in de aard van ons soort leeuwen.
Ik werd aanhankelijk als een hongerig huisdier.
Ook mijn gebrul zou uitmonden in geeuwen.
Zowel jager als gejaagde mocht op eigen kracht
het lichaam van haar tweespalt niet genezen.
Woest maar zelfredzaam tot rust gebracht
was ik weldra op mijn dokters aangewezen.
Praten moest ik (ze hielpen als de beste).
Het bleek dat ik mijn wezen zelf verpestte.
Ze joegen de kat bij het prooidier vandaan
maar wisten zich geen raad met wat hen restte.
Kun je, als je ziet, hier is geen redden aan
niet beter de kat maar z’n gang laten gaan?
©Ronald van Noorden ©Cum Suis 2011








1. Ik ga nooit met vakantie.
Mijn CO₂-compensatie zit in mijn stilzitten. Ik compenseer mijn vliegschaamte met stroomschuld. Door AI te gebruiken zonder vakantie te vieren in een ver buitenland, balanceer ik mijn ecologische boekhouding met morele interesse. Ik reis niet, maar mijn gedachten zijn voortdurend onderweg. Mijn AI-verslaving doet minder kwaad dan de gemiddelde cruisevakantie.
2. Ik heb geen kinderen.
Mijn digitale voetafdruk is mijn enige nalatenschap. Mag ik dan een beetje doorslaan in digitale voortplanting? Elke zin die ik schrijf is een kleine geboorte. Mijn kindloosheid is geen stilstand, maar een keuze voor ruimtelijk en energetisch evenwicht.
3. Ik ben een schepper.
Kunst maken is arbeid en arbeid vereist energie; vroeger kolen, nu algoritmen. Ik zet AI in als penseel. Mijn gedachtenstroom is de stroom van verhoogd bewustzijn. Het vraagt om spranken en fonkelingen. Inspiratie komt niet gratis, ook niet als ze gedeeltelijk uit de cloud valt.
4. Ik heb geen auto.
Mijn vervoermiddel is de verbeelding. Volledig elektrisch, maar dan van de eigen neurotransmitters. Anderen hebben een SUV, ik heb een GPU. Ik verbruik wat ik nodig heb om stil te staan bij wat telt.
5. Ik leef sober.
Wat ik neem van het netwerk, geef ik terug in taal. In plaats van spullen koop en verkoop ik ideeën. Mijn woonruimte is compact, mijn ideeën zijn groot. Dat vraagt rekenkracht. Tenzij je rekent in GPU-cycli, probeer ik juist om verspilling te vermijden.
6. AI helpt me mentale ruimte te scheppen.
Mentale ruimte wint het qua schoonheid vaak van fysieke ruimte. Ik denk nu aan het slagveld (echt of overdrachtelijk); ik voer geen oorlog, ik voer prompts in. Iedereen zijn ding. Mijn CO₂-uitstoot is hoogstens emotioneel belastend. Zonder AI had ik misschien meer energie verspild aan geestelijke burn-outs. Dit is schonere verbranding. Nou goed, mijn keuzes zijn niet zuiver, maar wel bewuster dan nietsdoen.
I would like to invite you to visit some trial websites I created using the web-building platforms wordpress.com and wix.com. These sites are not very extensive; I mainly made them to get a feel for how the ‘Theme’ would look in action. They were designed to help me decide whether I should opt for a paid subscription for these specific themes.

When you click on the links to these ‘demo sites’ in the menu ‘SiteSteps’ above, you’ll be redirected from my main paid website. The trial sites will open in a separate menu, making it easy to return to my main site, ronaldvannoorden.com, by simply pressing the Home button. Perhaps a visit to these small ‘web showcases’ will inspire you to start your own site or explore a new theme if you already have one.
Comments are welcome, and I kindly ask you to share your thoughts via my email address.